overstappen financiele software

Waarom later in het jaar overstappen naar nieuwe financiële software wél handig is

5 min  |   18 juni   |  Maikel

Voor finance professionals lijkt halverwege het jaar overstappen op andere financiële software onlogisch. Toch kan dit juist heel goed. ‘Overstappen halverwege het jaar biedt de ruimte om alles goed op te zetten en te implementeren, terwijl we ook kijken naar de processen die juist verbeterd kunnen worden’, vertelt Jurriaan Zwart, senior consultant IT & Digitalisatie.

Het grootste nadeel van starten in januari of februari is dat dit voor de afdeling Finance vaak de drukste maanden van het jaar zijn. De oude financiële administratie moet gecompleteerd en gecontroleerd worden alvorens over te gaan op de jaarafsluiting. Dit zorgt al voor behoorlijke druk op de afdeling. Door juist in deze periode de overstap naar en implementatie van nieuwe financiële software te plannen, neemt het risico op fouten toe en kan de acceptatie door medewerkers onnodig bemoeilijkt worden. ‘De extra tijd die je later in het jaar verkrijgt zorgt ervoor dat implementatie vergemakkelijkt wordt. Ook voor de partners waar je mee samenwerkt’, vertelt Jurriaan.

“Maak optimaal gebruik van je resources om in alle rust alles uit het nieuwe systeem te halen.”

Zelf de keuze maken

Er is natuurlijk een heel traject voorafgegaan aan de keuze voor nieuwe financiële software. Als deze keuze eenmaal bepaald is, wil je er enerzijds zo snel mogelijk mee aan de slag, maar of dat ook past in de planning hangt af van allerlei factoren.

AFAS biedt een scala aan mogelijkheden die passen bij de behoeften van jouw organisatie. Overstappen aan het begin van het boekjaar is altijd een optie, maar dankzij de geavanceerde importfuncties is het ook mogelijk om gedetailleerde informatie gedurende het jaar over te zetten. Dit kan gedaan worden bij de start van een nieuwe periode. Onze consultanten zorgen voor een naadloze overgang naar het nieuwe systeem.

AFAS blinkt uit met zijn uitgebreide functionaliteiten, zoals real-time dashboards, automatische updates, en een intuïtieve gebruikersinterface. Een bijkomend voordeel is dat het AFAS ERP-systeem HRM, payroll én financiën integreert. Dit zorgt voor geautomatiseerde en gestroomlijnde processen tussen verschillende afdelingen, wat leidt tot verbeterde efficiëntie en minder kans op fouten.

Software afgestemd op jouw behoeften

Welke keuze je ook maakt, wij ondersteunen je gedurende het hele proces; nieuwe en oude functionaliteiten worden onder de loep genomen en testinrichtingen worden op specifieke behoeftes ingesteld. In een wat rustigere periode kan je je resources beter inzetten om deze inrichtingen zorgvuldig te testen. Zo kan je een betere start maken en kom je niet voor verrassingen te staan als het systeem eenmaal echt draait.

Overstappen financiele software

Meer weten?

Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. We nemen je graag mee in de voordelen van AFAS en geven je inzicht in het overstapplan.

Maikel Merces Commercie

Over Maikel

Als Commercieel Manager heeft Maikel alles al een keer meegemaakt en zal hij jouw organisatie voorzien van de beste oplossingen. Meer weten over Maikel en de rest van onze collega’s?

AFAS ERP

Change management bij de implementatie van AFAS

Een succesvolle implementatie van AFAS ERP-software vraagt om meer dan alleen technische kennis. In dit artikel lees je hoe Merces...

HR beleid toekomstbestendig

Januari Tips!

Maandelijks delen onze consultants hun beste tips voor de komende periode. In deze editie lees je alle tips en tricks...

AFAS ERP

Succesvolle AFAS ERP implementatie: hoe doe je dat?

Een succesvolle implementatie van AFAS ERP-software vraagt om meer dan alleen technische kennis. In dit artikel lees je hoe Merces...