Goedendag,

wat fijn dat je er bent!

Iedere dinsdag en donderdag word ik begroet door mijn trainingsmaatje met de opmerking: Wat fijn dat je er bent! Het is zo makkelijk gezegd, maar het gevoel dat het mij geeft is zoveel waard. Na deze woorden heb ik energie voor een zware training. Ieder mens wil gewaardeerd worden en hoe mooi is het dat alleen al je aanwezigheid zorgt voor die waardering?

Nu al een jaar werken veel mensen thuis en hebben we zelfs in de beroepen waarbij thuiswerken nooit van toepassing leek te zijn, moeten thuiswerken. Lesgeven via de camera, vanuit huis, waarbij alle kinderen in een andere ruimte zitten. Het werd een nieuwe werkelijkheid, maar een nieuw normaal? Toch wordt er in HR-land druk gesproken over het hybride werken ofwel het plaatsonafhankelijk werken. Een belangrijke trend, maar ook voor het onderwijs?

Als we denken aan onderwijs, dan denken we vaak aan de juf of meester die zo mooi kon vertellen en tekenen. Die ons enthousiast maakte voor het vak geschiedenis. Ofwel aan degene die een moeilijke formule begrijpelijk maakte. Natuurlijk was er ook de lerares die niet zo frisjes rook of de leraar met een rommelige baard. Maar voor dit verhaal focus ik me graag op de positieve herinneringen. Het onderwijs is zoveel meer. De roostermaker, de schoolleider, de financieel medewerker, de collega van HR en nog zoveel meer mensen die de school als organisatie draaiende houden. Belangrijke rollen in de organisatie, die samen met de docenten zorgen voor het beste onderwijs! Ondersteunende rollen die veelal plaatsonafhankelijk kunnen worden uitgevoerd.

Het hebben van eigen regie op werk zorgt voor meer verantwoordelijkheid. Daarnaast hebben mensen een groeiende behoefte aan de balans tussen werk en privé. Het min of meer verplicht thuiswerken tijdens Covid heeft aangetoond dat steeds meer organisaties in staat bleken om het thuiswerken te faciliteren. Een laptop en telefoon zijn snel geregeld, maar het werken aan de keukentafel is dan ineens wel iets anders. Ook moest je nu zelf de koffie halen en moest je elkaar bellen om te vragen hoe het met iemand gaat. De eenvoudige vraag die we op het werk zo makkelijk stellen en nu bleef/blijft het soms stil. Te stil, en daar ontstond de nieuwe uitdaging voor veel organisaties. Hoe houd ik de mensen betrokken? De angst voor een stijging van het verzuim groeide. Natuurlijk hield men rekening met groei van verzuim door Covid, maar de nevenwerking van Covid lag op een veel onduidelijker vlak en dat is het mentale welzijn. Dat welzijn wat baat heeft bij aandacht, oprechte aandacht voor de mens!

Aandacht voor elkaar, aandacht vanuit oprechte interesse. Het lijkt zo makkelijk en dat is het ook als je maar bewust bent van de mogelijkheden. Aandacht geven kan altijd. Begin een gesprek eens met het geven van een compliment. Vraag naar iets wat niet met het werk te maken heeft en maak tijd voor elkaar. Of begin een gesprek met de opmerking: “Goedemorgen, wat fijn dat je er bent!”(*)

Wil je meer weten over het geven van aandacht en/of het beheersen van verzuim? Merces heeft de kennis en expertise om samen met jouw vorm te geven aan de school van de toekomst. Ik kom graag in contact met jou om onze HR-dienstverlening te bespreken.

(*) ‘Goedemorgen, wat fijn dat u er bent!’ is de start van het zondagochtendprogramma ‘Andermans veren’.