Employer Branding… wat?!

De coronacrisis is niet de enige crisis die ons land in de greep houdt. Er is een andere crisis die al wat langer aanhoudt. Deze eist gelukkig geen mensenlevens, ziekenhuizen raken er niet door overbelast maar de politiek doet er minder aan dan dat we zouden willen. En dat terwijl het een significante invloed op de toekomst heeft: het lerarentekort.

Het vak van leraar heeft een slecht imago en een verbetering hiervan is niet van vandaag op morgen gerealiseerd, waardoor de krapte voorlopig nog wel aanhoudt. Wat kun je dan wel doen als onderwijsinstelling om onderwijstalent binnen te halen en te houden? Het is tijd om te gaan branden.

Branding

Even wennen… Branden, klinkt commercieel… Maar laten we eerlijk zijn: elke schoolorganisatie meldt nagenoeg hetzelfde, heeft dezelfde missie: de kinderen goed onderwijs bieden. We verwachten ook niet anders. Kinderen leren zelfstandig te opereren in de maatschappij, samen te werken en op te groeien tot een waardige burger. Logisch. Maar daarmee onderscheid je jouw schoolorganisatie tegenwoordig niet meer. Maar waarmee dan wel?

Uit een onderzoek van Harvard University bleek dat trots, het hebben van een sociale missie en sterke interne samenwerking de naam van non-profit organisaties sterker maakt. Het belang van gezamenlijke waarden, doelen en methoden en dit als team naar buiten dragen heeft een bredere en strategische rol binnen een organisatie. Het is ook niet een doel van een communicatieafdeling of van één persoon die de communicatie naar buiten toe verzorgt, maar een van de kernprestaties van het volledige team! Het onderzoek wees uit dat een sterk merk helpt bij het verbeteren van de organisatie. Een sterk merk creëert waarde en geeft het gevoel daar bij te willen horen.

Imago

Om een sterk merk neer te zetten, is imago van levensbelang. Wat is het imago van jouw schoolorganisatie? Waarom kiezen ouders voor jouw school? Waarom willen leerkrachten bij jou komen werken? Hoe wil je gezien worden? De wijze waarop je jouw imago in de markt zet is branding! Een sterk merk trekt talent aan.

Eerste indruk

Recent sprak ik een bestuurder van een middelgrote scholengroep die aangaf dat hij zo weinig respons kreeg op zijn vacatures. Uit nader onderzoek bleek dat de eerste indruk die potentiële sollicitanten kregen van de organisatie meteen mis was: de website…, niet actueel en weinig aantrekkelijk. Niet goed voor het imago en branding van de schoolorganisatieen het talent gaat elders solliciteren. Kortom: het internet is meedogenloos: de eerste indruk is bepalend voor jouw bezoekers.

Leraren als ambassadeur

Hoe kan het dan wel? In de eerste plaats door te beseffen dat jouw schoolorganisatie bij uitstek dé plaats is om werknemers te laten ontplooien, kansen te bieden, talenten te laten ontwikkelen en innovatieve ideeën om te zetten in waardevolle initiatieven die meer dan ooit het beste onderwijs voor ieder kind mogelijk maken. Met het volledige team draag je dit uit, als een rots in de branding.

Zet bijvoorbeeld de leraren in bij de communicatie, maak hen ambassadeur van jouw school en geef zo jouw schoolorganisatie een gezicht.

Investeer in hen, zet een talentprogramma op, waar zowel nieuwe leerkrachten als jouw waardevolle medewerkers elkaar naar een hoger plan tillen. En communiceer over dit proces, de beweging, de verandering, de verbetering.

Arbeidsvoorwaarden als mogelijk vliegwiel

Talentmanagement als middel om het imago van jouw schoolorganisatie te verbeteren is een must. Maar er nog een element dat zeker kan bijdragen aan het werven van verse talenten: er is meer ruimte voor aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden, nu er bijvoorbeeld meer geld beschikbaar is gekomen vanuit de vrije ruimte in de WKR. De vrije ruimte wordt nu veelal ingezet om zaken als compensaties en tijdelijke tegemoetkomingen aan personeel mee te vergoeden, maar waarom zou je dit niet structureel inzetten als onderdeel van het secundaire arbeidsvoorwaardenpakket?

Zet dus in op arbeidsmarktcommunicatie en branding. Laat niet alleen zien wat je als schoolorganisatie te bieden hebt voor de leerkrachten, maar laat ook zien hoe tevreden leerlingen en ouders zijn over jouw schoolorganisatie. De mens maakt het verschil maakt in succesvolle organisaties, jouw mensen zijn jouw merk.

Werk samen en spread the word. En vergeet je website dus niet 😉.

Veel plezier!

Jasmijn Schipper – van Veeren