Bevlogen je werk in het onderwijs blijven doen

Wat is werkgeluk voor jou?

Ook als de vraag onverwachts komt, hebben veel mensen meteen een antwoord: ‘Succes hebben. Het gevoel “yes nu is iets echt gelukt.”’ Of: ‘Bij een team horen, het samendoen.’ Of juist: ‘Zelfstandig werken, zelf mogen bepalen wat je doet.’ 

Na even nadenken komen er nog meer antwoorden als: ruimte om jezelf te ontwikkelen, complimenten krijgen en verbinding voelen. Gezien worden op je werk en kansen krijgen horen ook bij werkgeluk. Wat ook zeker meespeelt is een goede balans tussen werk en privé. 

Werkgeluk maakt dat mensen bevlogen hun werk blijven doen. Werkgeluk gaat over goed in je vel zitten. Maar vooral over de balans. Balans tussen de eisen die het werk aan je stelt aan de ene kant en de energie die het je oplevert aan de andere kant. Juist als je een klas hebt met veel diversiteit aan leerlingen kan het belangrijk zijn om steun te ervaren van je leidinggevende, een goede werksfeer en waardering voor je werk Dit zorgt ervoor dat je betrokken en gemotiveerd (bevlogen) blijft.

In het onderwijs is werkdruk een groot thema. Stakingen en acties van medewerkers gaan over werkdruk en meer geld om die te verlagen. Er speelt veel in het onderwijs. Medewerkers krijgen steeds meer taken, hebben grote groepen om les aan te geven, kinderen in de klas van verschillende niveaus, ouders die veel vragen en een overheid die van alles oplegt. Het is een behoorlijke klus. 

Daar kun je heel erg je focus op leggen. Maar daarmee verandert er niets. Dat blijft energie kosten.

Je kunt er ook voor kiezen het accent te leggen op wat energie oplevert. Hoe zorg je dat je energiebronnen in evenwicht zijn met al die eisen die aan jou worden gesteld. Dan heb je het over: met werkgeluk naar je werk gaan.

Werkgeluk kan een thema zijn in gesprekken tussen leidinggevenden en medewerkers als onderdeel van het werken aan duurzame inzetbaarheid. Simpel de vraag: waar word je blij van? Waar krijg je energie van? Is er behoefte aan coaching, opleiding of ander werk? Hoe kunnen wij als school je ondersteunen? 

Geregeld deze gesprekken voeren, ook als er geen signalen zijn dat er iets mis is, kan helpen het werkgeluk van medewerkers te behouden en vergroten. En dat komt ten goede aan het onderwijs en aan het kind.