AO/IB handboek

Handboek AO/IB

5 min  |   11 juli   |  Justin

Bij Merces begrijpen wij als geen ander hoe belangrijk het is voor scholen om hun bedrijfsvoering op orde te hebben. Een goed handboek AO/IB is daarbij onmisbaar. Hierdoor kunnen medewerkers efficiënter en effectiever werken, waardoor er meer tijd en ruimte is voor het bieden van kwalitatief hoogstaand onderwijs. In deze blog geven we 5 handige tips voor het schrijven van een ijzersterk AO/IB handboek. Door deze tips toe te passen en het handboek regelmatig te evalueren en bij te stellen zorg je ervoor dat het up-to-date blijft met de doelstellingen van jouw organisatie.

Tip 1: Bepaal de doelstellingen van het handboek

Voordat je begint met het schrijven van een handboek AO/IB, is het belangrijk om te bepalen wat de doelstellingen zijn. Welke processen binnen de organisatie moeten worden beschreven en hoe ga je daarop controleren en bijsturen? Het is belangrijk om duidelijk te zijn over wat er van medewerkers wordt verwacht.

Tip 2: Stel een werkgroep samen

Betrek medewerkers van verschillende disciplines bij het schrijven van het handboek door een werkgroep samen te stellen. De werkgroep kan verschillende processen binnen de organisatie beschrijven en input geven over hoe die processen geoptimaliseerd kunnen worden.

Tip 3: Beschrijf processen duidelijk en overzichtelijk

Beschrijf de processen binnen de organisatie zo duidelijk en overzichtelijk mogelijk, zodat medewerkers precies weten wat er van hen verwacht wordt. Maak hierbij gebruik van overzichtelijke stroomschema’s en visuele ondersteuning.

Tip 4: Maak het handboek toegankelijk voor medewerkers

Het handboek AO/IB is bedoeld om medewerkers te helpen bij het uitvoeren van hun werkzaamheden en het naleven van de processen binnen de organisatie. Het is daarom belangrijk dat alle medewerkers toegang hebben en het handboek binnen handbereik is. Dit kan bijvoorbeeld door het online beschikbaar te stellen of door een training te organiseren over het gebruik van het handboek en het begrijpen van de processen.

Tip 5: Voer evaluatie- en bijstellingsprocessen uit

Zorg ervoor dat het handboek regelmatig wordt geëvalueerd en bijgesteld. Omdat het handboek beschrijft hoe processen optimaal uitgevoerd kunnen worden, is het belangrijk dat het up-to-date blijft met veranderingen binnen de organisatie en de doelen kan blijven ondersteunen.

Meer weten?

Om ervoor te zorgen dat het handboek een rode draad vormt voor de organisatie en een solide basis biedt om op terug te vallen, blijf je het handboek bijwerken. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, want hoe houd je daar grip op? Je organisatie is constant in beweging, en daardoor is het handboek AO/IB dat ook. Merces kan je ondersteunen bij het opstellen van het handboek AO/IB. Dat doen we op twee manieren: Met een kritische en onbevooroordeelde blik controleren onze experts de stukken die jij aanlevert en sturen je bij waar nodig. Of we duiken samen met jou het schrijfproces in en ondersteunen je bij elke stap in het proces.

Justin Merces Finance & Control

Over Justin

Met zijn passie voor het gladstrijken van financiële kreukels en efficiënt werken is Justin een natuurtalent voor procesverbetering en elimineren van verspillingen. Meer weten over Justin en de rest van onze collega’s?

IT Digitalisering Data uitwisseling

Innoveren met AFAS in het onderwijs

In de snel veranderende onderwijswereld, waar technologie onmisbaar is geworden voor beheer en administratie, biedt AFAS oplossingen die perfect inspelen…
Ziek zijn kopje koffie

HR uitdagingen in een alsmaar veranderende werkomgeving

Als HR professional in de zorg of het onderwijs sta je regelmatig voor uitdagingen die van cruciaal belang zijn voor…
Controller voor 1 dag

Controller as a Service

Herken jij ook die momenten waarop jouw organisatie extra financiële expertise nodig heeft, terwijl je uit kostenoverweging ervoor hebt gekozen…