Maandelijks delen onze consultants hun beste tips voor de komende periode.
In maart is het belangrijk om een overzicht te maken van alle lopende tijdelijke contracten binnen de organisatie. Dit helpt bij het tijdig voldoen aan de aanzegverplichting en voorkomt mogelijke juridische en financiële gevolgen.
De aanzegverplichting houdt in dat je als werkgever verplicht bent om medewerkers met een tijdelijk contract van 6 maanden of langer minimaal 1 maand vóór het einde van hun contract schriftelijk te informeren over:
Als je deze verplichting niet nakomt, moet je een boete betalen ter hoogte van één maand salaris (of een deel daarvan, afhankelijk van de vertraging).
1. Maak een overzicht van tijdlijke contracten
Exporteer een lijst uit het HR-systeem (zoals HR2day) met alle tijdelijke contracten die aflopen in de komende 3 maanden. Filter op contracten van 6 maanden of langer, want deze vallen onder de aanzegverplichting.
2. Controleer de cao
Sommige cao’s bevatten specifieke regels over contractverlengingen, aanzegtermijnen of uitzonderingen. Controleer daarom altijd de geldende cao-afspraken binnen jouw sector.
3. Communicatie voorbereiden
Stel standaardbrieven op voor zowel verlengingen als beëindigingen van contracten. Zorg dat deze uiterlijk één maand voor het contract afloopt worden verstuurd. Bevestig de aanzegging schriftelijk (via e-mail of aangetekende brief) en zorg voor een bewijs van ontvangst.
4. Registreer de aanzegging
Houd in het systeem bij wanneer de aanzegging is verstuurd en bewaar een kopie van de communicatie. Zo weet je zeker dat alles goed is afgehandeld!
In maart begint de lente, en dat is een mooi symbool voor groei. Een goed moment om binnen je organisatie aandacht te besteden aan de ontwikkeling van medewerkers en teams. Het thema ‘groei’ kan op verschillende manieren worden toegepast om betrokkenheid, prestaties en werkplezier te vergroten.
Door maart in het teken van groei te zetten, geef je medewerkers en teams een positieve prikkel voor de rest van het jaar. Groeiende medewerkers zorgen immers voor een bloeiende organisatie!
Het is essentieel om regelmatig de saldi van de tussenrekeningen te controleren. Tussenrekeningen worden vaak gebruikt om tijdelijke boekingen vast te leggen voordat ze definitief worden toegewezen aan de juiste grootboekrekeningen. Denk daarbij aan te betalen bedragen, te ontvangen bedragen of tussenrekeningen voor de btw.
Het niet afhandelen van verouderde of onterecht geboekte posten kan leiden tot een onnauwkeurige balans en misverstanden in de financiële rapportages. Dit geldt vooral bij het opstellen van maand- en jaarafsluitingen, dus het is belangrijk om deze posten regelmatig te controleren en af te wikkelen.
Merces biedt een complete oplossing voor jouw HR afdeling. Zo kan jij je concentreren op de zaken die er voor jouw organisatie toe doen. Neem contact met ons op en ontdek wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen!
Neem contact op met Maikel, onze commercieel manager. Hij staat je graag te woord!
Liever direct een afspraak maken? Dat kan ook.
Met jarenlange ervaring in binnen- en buitenland is onze Brenda een ijzersterke HR partner. Meer weten over Brenda en de rest van onze collega’s?
Ontdek het verschil en het samenspel tussen functioneel beheer en applicatie beheer.
...Het overstappen naar nieuwe software brengt niet alleen technische veranderingen met zich mee. Om het personeel mee te krijgen is...