Duurzame inzetbaarheid St Jansdal

Op weg naar duurzame inzetbaarheid bij St Jansdal

In het voorjaar van 2023 klopte ziekenhuis St Jansdal aan bij Merces met de vraag om ondersteuning binnen HR. Het ziekenhuis stond voor de uitdaging om verzuim onder medewerkers te verminderen en de algehele inzetbaarheid te verbeteren, terwijl er juist een gat was ontstaan in de HR-ondersteuning. Merces werd gevraagd om met een oplossing te komen die op korte en lange termijn bij zou dragen aan de stabiliteit en continuïteit binnen de zorg.

De uitdaging van St Jansdal

De zorgsector staat voor een grote uitdaging met betrekking tot verzuim, en dit probleem was ook bij St. Jansdal zichtbaar aanwezig. Het ziekenhuis zocht niet alleen een tijdelijke oplossing voor de openstaande functie van HR Businesspartner, maar vooral een structurele aanpak om het verzuim onder medewerkers terug te dringen en duurzame inzetbaarheid te bevorderen. Het doel: een verlaging van het verzuim met 0,5%, wat zowel een besparing oplevert als mogelijkheden biedt voor toekomstige preventieve initiatieven.

Duurzame inzetbaarheid St Jansdal
Geoptimaliseerd HR2day-platform voor eigenaarschap

Eigenaarschap is één van de drie pijlers waarop wij bij OOZ bouwen aan goed onderwijs. We geven medewerkers de ruimte, maar verwachten ook dat zij verantwoordelijkheid nemen. Ook als het gaat om HR-zaken, zoals het registreren van een verzuimmelding of het doorgeven van een mutatie. Met een goede ondersteuning van Merces hebben wij ons HR2day-platform zo ingericht dat deze het eigenaarschap van eenieder maximaal faciliteert.

Tessa van Belle
, OOZ

Aanpak en resultaten

1. Verkennen van behoeften en vormen van het team Gezondheidsmanagement

Merces startte met een uitgebreide inventarisatie van de behoeften van leidinggevenden, die dagelijks in contact staan met medewerkers en hen effectief kunnen ondersteunen bij hun inzetbaarheid. Op basis van deze inzichten werd het team Gezondheidsmanagement opgezet. Dit team bestaat uit inzetbaarheidsadviseurs, administratieve ondersteuning en een Arbo- en milieuadviseur. Samen bieden zij maatwerkondersteuning aan leidinggevenden, afgestemd op de specifieke behoeften van St Jansdal.

2. Optimaliseren van HR-processen in AFAS

Om het verzuimbeheer te ondersteunen, werden de bestaande HR-processen in het AFAS-systeem opnieuw ingericht en geoptimaliseerd. Dit biedt leidinggevenden en het gezondheidsmanagementteam een stevig fundament om medewerkers beter te begeleiden en ondersteunt een naadloze informatievoorziening richting medewerkers.

3. Krachten bundelen met de bedrijfsarts en bedrijfsmaatschappelijk werker

Tijdens het traject bleek dat nauwe samenwerking met de bedrijfsarts en bedrijfsmaatschappelijk werker essentieel is voor een effectieve verzuimaanpak. Door regelmatige overlegvormen, waarin de inzetbaarheidsadviseurs samenkomen met deze experts, wordt directe ondersteuning geboden aan medewerkers. Zo spelen zij proactief in op verzuimproblemen en creëren ze een sterke basis voor duurzame inzetbaarheid.

4. Opzetten van de providerboog voor duurzame inzetbaarheid

Ten slotte werd de providerboog ingericht: een ondersteunend netwerk van externe partijen die medewerkers kunnen begeleiden in hun inzetbaarheidsvraagstukken. Met dit netwerk legt St. Jansdal een fundament voor duurzame ondersteuning op de lange termijn.

Hoewel het project nog in volle gang is, zijn de eerste positieve veranderingen merkbaar. Het team Gezondheidsmanagement draait inmiddels op volle toeren, waarbij leidinggevenden beter ondersteund worden in hun rol binnen het verzuimproces. Daarbij wordt er hard gewerkt aan de verlaging van het verzuimpercentage. Het project blijft zich verder ontwikkelen met als doel om niet alleen het verzuim terug te dringen, maar ook het werkgeluk en de inzetbaarheid van medewerkers structureel te verbeteren.

Onze expert

voor deze opdracht
Monique Merces

Monique Heijns

Senior Consultant HR

Met een passie voor het delen van kennis en het helpen van mensen is onze Monique de aangewezen expert voor het verbeteren van het personeelsbeleid. Ook samen met Monique en het team van Merces aan de slag?

Ook samen met Merces aan de slag?

Merces biedt een complete oplossing voor jouw HR, Salaris en Finance, waardoor jij je kunt concentreren op het belangrijkste: het bieden van kwalitatief hoogwaardige zorg. Neem contact met ons op en ontdek wat wij voor jouw zorginstelling kunnen betekenen!

Liever even bellen?

Maikel Merces

Maikel van den Bosch

Neem contact op met Maikel, onze commercieel manager. Hij staat je graag te woord!

Liever direct een afspraak maken? Dat kan ook.